Tyvärr går utvecklingen åt fel håll. Land efter land i
Europa stänger gränser och försvårar för flyktingar att få skydd. Situationen
för barn på flykt blir alltmer desperat. Barn fryser ihjäl på Europas stränder,
barn huttrar utomhus i regn och iskyla på landremsor mellan gränskontroller och
i Grekland fylls flyktinglägren.
Tyvärr är det djupt oroväckande att ta del av de förslag
som presenteras även på hemmaplan. Jag har som barnombudsman genom åren svarat
på flera hundra remisser från regeringen och andra myndigheter. Aldrig tidigare
har jag behövt ha synpunkter på förslag som dessa:
·
Barn som flytt från krig ska inte få återförenas
med sina föräldrar i Sverige.
·
Föräldrar som flytt från krig och skiljts från
sina barn ska inte få återförenas med barnen i Sverige även om det saknas
alternativa möjligheter för familjen att återförenas. Det innebär att en laglig, säkrare, väg för
barn till skydd stängs. Konsekvensen blir att fler barn riskerar att tvingas ut
på en farlig flykt.
·
Bedömningen av barnets bästa sätts helt ur spel
eftersom beslutsfattaren aldrig ska få komma till slutsatsen att ett barn
behöver ges varaktigt skydd.
·
Särskilt ömmande omständigheter som grund för
att få uppehållstillstånd för barn avskaffas.
·
Barn som har vittnat i rättegångar efter att ha
utsatts för sexuell exploatering och människohandel ska inte kunna ges
permanent uppehållstillstånd.
·
Statslösa barn som flytt från Syrien riskerar
att förbli statslösa.
·
Enda kvarstående möjlighet att få permanent
uppehållstillstånd går genom att skaffa sig arbete – en signal till ungdomar
att inte fullfölja sin skolgång eller i värsta fall att utge sig för att vara
vuxna.
Förslagen ingår i utkastet till lagrådsremissen
”Begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige”.
Lagrådsremissen saknar en analys av vilka konsekvenser åtgärderna får för barn.
Det finns inte heller en analys av om förslagen är förenliga med FN:s
konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen).
Hade analyser genomförts så hade slutsatsen enbart kunnat
bli att lagrådsremissens förslag på flera punkter inte är förenliga med
barnkonventionen. Där barnkonventionen talar om barn som särskilt skyddsvärda
innebär flera av förslagen i lagrådsremissen tvärtom att barn riskerar att
drabbas särskilt hårt. I det avseendet är lagrådsremissen ett direkt
barnfientligt förslag.
Syftet med förslagen är enligt regeringen att minska
antalet asylsökande då den aktuella situationen bedöms utgöra ett hot mot
allmän ordning och säkerhet. Jag vill
bestämt ta avstånd från retoriken. Den framstår som överdriven och kan bidra
till oro och motsättningar. Den allmänna ordningen och säkerheten hotas inte av
att Sverige erbjuder barn på flykt skydd eller möjlighet till
familjeåterförening. Däremot känner jag och mina europeiska motsvarigheter
mycket stor oro över en utveckling i Europa som innebär att respekten för
grundläggande mänskliga rättigheter undermineras. Det är en utveckling som i
förlängningen hotar oss alla. Läs Barnombudsmannens remissvar på utkastet till lagrådsremiss.
De ledare i Europa som just nu oavbrutet sneglar ängsligt
på vissa inslag i opinionen bör nog istället oroa sig över hur deras insatser
kommer att beskrivas i historieböckerna. Brist på humanitärt ledarskap har förekommit tidigare.
Jag läser i Dagens Nyheters arkiv från den 17 november
1938: Stora judiska flyktingskaror uppehåller sig i skogarna i förhoppning om
att Holland ska öppna sina gränser för judisk invandring.
.
”Hollands regering har ännu inte fattat något slutgiltigt beslut i frågan utan avvaktar först Danmarks, Belgiens, Frankrikes, Englands och Schweiz ståndpunktstagande.”
.